Mangeårigt underskud vendt til overskud: Vellykket strategi giver positivt resultat

Efter mere end et årti med underskud kan ROSE POULTRY nu præsentere sorte tal på bundlinjen – for første gang siden 2013. Nettoresultatet for 2024 viser et overskud på 1,3 millioner kroner. Det er en markant forbedring i nettoresultatet på 85,1 millioner kroner (nettoresultat 2023: -83,8 millioner kr., sammenligneligt resultat for 2023: -19,6 mio. kr.).
”Vi er lykkedes i hele værdikæden – fra gård til bord. Det gælder vores dygtige danske landmænd, vores stærke relationer til kunder i både ind- og udland og ikke mindst vores engagerede medarbejdere og ledere i hele virksomheden. Det her resultat er i høj grad et produkt af fælles indsats og dedikation på tværs af hele værdikæden,” siger Morten Cederberg, direktør i ROSE POULTRY.
Strategien virker – også i et udfordrende marked
Overskuddet er opnået i et marked præget af stærk priskonkurrence på tværs af dagligvarekategorien.
”Det er en kæmpe glæde, at tallene i år er tippet til sorte. Det er et resultat, vi er både stolte af og meget taknemmelige for. Vi har fulgt vores strategiplan tæt og haft en målrettet indsats på vores fokusområder; ferske produkter, hakket kylling og færdigstegte produkter, og ikke mindst et øget fokus på dyrevelfærd. Samtidig har vi haft et stramt fokus på udviklingen i vores omkostninger,” forklarer Morten Cederberg.
Særligt velfærdskyllinger har været et område i vækst. Siden 2022 har ROSE POULTRY udvidet sortimentet i takt med markedets udvikling, og i dag udgør velfærdskyllinger næsten 25 procent af virksomhedens samlede produktion. En andel, der forventes at vokse i de kommende år, i takt med forbrugernes stigende krav til dyrevelfærd og kvalitet.
Nye ejere – nye muligheder
2024 blev også året, hvor ROSE POULTRY fik nye ejere. Virksomheden blev en del af den hollandske Plukon Food Group – Europas næststørste fjerkræproducent. Det åbner nye muligheder for udvikling og innovation.
”Det nye ejerskab giver os adgang til en endnu bredere produktportefølje og international erfaring, som vi kan drage fordel af i vores videre arbejde. Vi forventer, at det vil styrke vores position som markedsleder i Danmark og give os et endnu stærkere udgangspunkt i arbejdet med at levere god, dansk kvalitetskylling,” siger Morten Cederberg.
Styrket tro på 2025
Selvom markedet fortsat er præget af hård konkurrence, går ROSE POULTRY optimistisk ind i 2025.
”Vi tror på vores strategi. Vi ser fortsat vækst i efterspørgslen efter god, dansk kvalitetskylling – særligt produkter med fokus på dyrevelfærd. Samtidig oplever vi stigende interesse for både hakket kylling og færdigstegte løsninger, som passer perfekt ind i moderne forbrugeres hverdag,” siger Morten Cederberg.
Derudover spiller kylling en vigtig rolle i den grønne omstilling, hvor mange forbrugere i stigende grad efterspørger fødevarer med et lavere klimaaftryk.
”Kylling er blandt de kødtyper, der har det laveste klimaaftryk. Når det kombineres med vores fokus på dyrevelfærd og dansk kvalitet, står vi stærkt i forhold til både forbrugernes forventninger og samfundets klimamål,” siger Morten Cederberg.
Et vigtigt skridt i den rigtige retning
Årets resultat markerer et vigtigt vendepunkt – men det er ikke målet i sig selv. For at sikre en bæredygtig og fremtidssikret udvikling, skal fokus fastholdes, og samarbejdet i værdikæden styrkes yderligere.
”Vi er på rette spor, men der er stadig masser af arbejde foran os. Vores fokus er fortsat at skabe værdi i hele kæden, udvikle vores produktportefølje og sikre, at vi også i fremtiden kan tilbyde danskerne velsmagende kvalitetskylling produceret med omtanke,” siger Morten Cederberg.